måndag 11 januari 2016

Två låtar av David Bowie

David Bowie 1947-2016

"All the madmen" och "After all".

Det är de två David Bowie-låtarna som ligger mej särskilt varmt om hjärtat. Allt började veckorna innan Hultsfredsfestivalen 1999, det har jag redan skrivit om. Visst, "Ziggy stardust", "Space oddity", "Starman" och inte minst "The man who sold the world" är alla utmärkta låtar. Men framförallt är det till "All the madmen" och "After all" jag hela tiden återvänt. Dessa två sällan nämnda guldkorn som finns på The man who sold the worlds A-sida. De är inte David Bowies mest kända låtar, om än långt ifrån det mest obskyra han spelat in. Att jag upptäckte dem berodde nog mest på att jag råkade få dem och några månader senare köpte hela LPn.

"All the madmen" och "After all" gör inte så mycket väsen av sig. Det är två ganska anspråkslösa låtar. Långt från "Ziggy stardust", "Rebel rebel" och "Heroes". Även ifall kanske framförallt "All the madmen" byggs upp till något liknande en mer klassisk Bowiesk sprudlande teatralisk poppärla och en underbar textrad som "Gimme some good ol' lobotomy!". "After all" stannar kvar i sitt smygande nästan blygsamma tillstånd. Tills den stillsamt klingar ut. Och då vill jag ofta lyssna på de bägge låtarna igen, pust och stånk och flytta nål om det är LPn jag lyssnar på eller några klick om jag har Spotify framme. Jag kör låtarna en gång till, klart jag gör det. Från "All the madmens" inledning om vännerna som dag efter dag sänds iväg till "After all" klingat ut.

"All the madmen" och "After all" - två väldigt bra låtar av en artist som betytt så fantastiskt mycket för populärmusiken i nästan femti år.       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar