lördag 16 januari 2016

Låtar som betytt särskilt mycket för mej (1/7)

Jag blev utmanad på Facebook för någon vecka sedan att lägga ut sju låtar som betytt särskilt mycket för mej. Och även ifall jag är seg i starten är det klart jag vill haka på. Det kommer inte bli sju sådana här bloggningar på rad, det kanske tar ett par tre veckor att komma igen de sju låtarna. Kommer försöka gräva fram låtarna kronologiskt.

Vi börjar kring sommaren 1993. Rättegången mot Lasermannen började, Ulf Lundell gjorde en fantastisk comeback på livescenen med en turné som av många anses som en av hans bästa och Conway Twitty och GG Allin dog. Själv fyllde jag tolv år och lyssnade mycket på Metallicas "Nothing else matters".

Metallica hade varit stora för mej något år och visst gillade jag sådana låtar som "Jump in the fire", "Battery" och "Blackened" skarpt, men det var något speciellt med "Nothing else matters". Jag kände inte till begreppet powerballad, men kanske var det precis vad jag sökte efter. En låt som både var hård och mjuk på samma sätt. Jag satt och stavade mej igenom texten i bookleten till den svarta skivan och försökte sjunga med. I vuxen ålder har jag fått höra låten live flera gånger, älskar den fortfarande och magin från när jag var tolv år finns kvar.

1 kommentar: