torsdag 14 januari 2016

Du har väl inte missat Jan Gradvalls podcast?

Egentligen borde radio vara det självklara mediet för den som vill ha högkvalitativ musikjournalistik. Jag menar, musik handlar om att lyssna på saker. Då finns det väl inget bättre än radio? Samtidigt har det blivit väldigt påtagligt för mej hur svårt det varit att hitta bra musikjournalistisk på radio. Jag har letat efter en motsvarighet till Sonic och Close Up eller för den delen de bra delarna av dags- och kvällstidningarnas musikbevakning.

Ibland har jag hittat gap och skrik i P3 och känt mej hopplöst gammal, ibland har jag hittat mest en massa låtar staplade på varandra och då tycker jag Spotify funkar bättre och ibland har jag hittat en del okej intervjuer i lokala P4-stationer. Jag vill ha samtalen, analyserna, tyckandet och det allmänna nördandet kring musik.

I höstas blev jag bönhörd när journalistlegendaren Jan Gradvall började göra pod för Sveriges Radio. Här finns det. Det ambitiösa reportaget i talad form. Saker och ting får ta tid och han sätter sin egen prägel på materialet. Han har till viss del frångått det traditionella podformatet med två personer som sitter och pratar utan ofta gjort just reportage.


I ett avsnitt drevs tesen att Kiss i allmänhet och skivan It's alive i synnerhet är de som påverkat den moderna musiken mest och i ett annat diskuterades det kring låtar med titeln "I wan't you". I andra ett annat avsnitt, som jag inte lyssnat på, görs en ordentlig genomgång av hur Beyoncé påverkat den moderna musiken på ett motsvarande hur sådana som Eric Clapton och Bob Dylan påverkade på sextitalet. Och så vidare. Högkvalitativt, seriöst och påläst. Måtte en vårsäsong börja snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar