onsdag 6 maj 2015

Triss i punk på Pustervik

Hastigt och lustigt lyckades eder bloggare locka med sig den kände gästbloggaren Michael ut på Pustervik i fredags. Lagom till Troublemakers anslöt även den nästan lika kände gästbloggaren Joakim och det blev en väldigt trevlig kväll med bra spelningar och glada vänner.

Först ut var trion Lava Bangs, en helt ny bekantskap för mej. Lava Bangs mix av indie och riotgrrrl-punk var bra och bandet kryddade det hela med politiska mellansnack dagens till ära. Jag ser och hör gärna mer av Lava Bangs.


Kvällens huvudnamn för eder bloggares del var de gamla favoriterna i Troublemakers. I fredags var det på dagen nästan sjutton år sedan jag såg bandet för första gången på Rockborgen i Borås och den här kvällen blev den tionde gången. Troublemakers levererar alltid med sin förvisso tämligen grabbiga men ändå utsökta punkrock. De ska snart in i studion igen och spela in uppföljaren till 2009 års Made in Sweden och passade på att bjuda på ett par nya låtar. Jag blir alltid glad och sjutton år igen av att se Troublemakers. Det avslutande hitsvepet "Lilla IIb", "Hjältarna skålar i blod", "När månen lyser klar" och "Staden Göteborg" drog i vanlig ordning ner störst jubel och publikstöd. Den göteborgska punkens motsvarighet till Eldkvarn, de som alltid funnits där och spelar gång på gång, lär finnas kvar ett tag till.


Medan Troublemakers var mitt huvudnamn och Lava Bangs måhända Michaels huvudnamn så var huvudnamnet för de flesta i fredags norska Honningbarna. Jag hade aldrig hört talas om denna tämligen hypade norska kvintett innan i fredags men fick raskt konstatera att hypen var välförtjänst. Vilket jävla röj! Vilken show! Vilka låtar! Refused mötte Iggy & The Stooges och det mesta där mittemellan. För en timma kändes Honningbarna som punkens framtid! Det trodde jag inte när bandets sångare klev ut på scen och mer såg ut som en blyg kamrer, det såg han inte ut som så länge till. Ifall jag kommer lyssna på Honningbarna så väldigt mycket hemma är väl tveksamt, men jag ser löjligt mycket fram emot bandets spelning på Roskildefestivalen i sommar. Den där liveshowen vill jag uppleva igen. Mer anarkist-H och cello åt punkarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar