torsdag 8 januari 2015

Tralltorsdag: Mart-blandbandet

Glöm "throw back thursday". Nu lanserar Minnenas Motell TRALLTORSDAG. Varje torsdag, så länge det är kul och det finns minnen att ösa ur, kommer eder bloggare grotta ned sig i något från den älskade trallpunken. Mest egna hågkomster. Först ut är kanske något förvånande inte ännu ett 1994-minne utan en grej som hände elva år senare.   


Till Hultsfredsfestivalen 2005 nöjde jag och Jonas oss inte med att ta fram egna blandband, vi ville dessutom ta fram ett gemensamt. Ifall bandet eller temat kom först minns jag inte, men vi bestämde oss för ett blandband med temat Mart Hällgren. Denna vår gemensamma idol. Kanske var vi påverkade av att Mart då börjat turnera som Total Egon igen?  

Exakt vilka låtar vi hade med minns jag inte, och jag tror inte vi gjorde någon låtlista. Men jag minns fragment och enstaka låtar, så då kör vi. "Ja!" som Mart säkert utropat, med kort a.

B-sidan inleddes med hela Dammsugarförsäljare Blues, en hyllning till oss själv, då vi framfört denna klassiska EP a cappella bakfulla i tältet på Roskildefestivalen 2000 samtidigt som regnet öste ner utanför. Sen bör gemensamma De Lyckliga Kompisarna-favoriter som "Mina fåglar" och "Älvsborgsbron" varit med. Jonas menar att även "Där värmer tar vid" och "Tompa Eken" fanns med, och jag är säker på att han har rätt.

Men det var ju ett Mart-blandband och inte enbart ett DLK-blandband. Jag kan även tänka mej att Ubba var representerade med åtminstone deras mangelstänkare "Vad hade de väntat sig?" och med Total Egon plockade vi förmodligen in flera låtar från Samling i det gröna. Kanske kan det ha varit "Fördomar", "Ubåt i mitt badkar" och "Jag är en genomskinlig gas"? Låtarna känns helt rimliga.

Jag kan inte heller tänka mej annat än att "Liv bakom väggen" och "Rock n roll ormen bet mej i benet" från Marts soloskiva från 1998 fanns med. Så dessa låtar och ungefär lika många till bör ha utgjort bandet.

När jag nu skriver inser jag vilket fantastiskt bra blandband det var vi satte ihop. Mart-bandet till Hultsfredsfestivalen 2005.

Men säg den glädje som varar för evigt?

Några dagar efter festivalen messar Jonas att "Mart-bandet har spruckit".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar