tisdag 6 januari 2015

Jens Lekmans bästa låt

Jag läser att Jens Lekman ska släppa 52 låtar under 2015 - en per vecka. Kul!

Kanske blir 2015 året då jag på allvar upptäcker Jens Lekman? Eller kanske inte, eftersom jag antagligen hör till den lilla minoritet som gillar Jens bäst på svenska. Visst, jag gillar debuten When I Said I Wanted To Be Your Dog och tycker han var bra när såg honom på Hultsfredsfestivalen året han debuterade. Men hans bästa låt är i mina öron den svenskspråkiga översättningen av "Maple Leavers": "Jag tyckte hon sa lönnlöv".

Att jag gillar bäst när svenska artister sjunger på svenska är inget nytt. På National sånger låter till exempel såväl The Hellacopters som Backyard Babies bättre än någonsin när de sjunger tolkar Nationalteatern på svenska men på sitt högst egna sätt. Kanske är jag för dålig på engelska? Kanske är det väldigt få svenskar som kan uttrycka sig på engelska tillräckligt bra för att slå de som har det som modersmål?

Jens Lekman på Knarrholmen 2013. Foto: Jenny Hellström

Jens Lekman släppte "Jag tyckte hon sa lönnlöv" på sin hemsida för snart tio år sedan och jag laddade ner den kort efteråt. På svenska, i synnerhet som Jens spelad in den själv med gitarr, framträder låtens nakna text allt tydligare. Referensen till Kortedala torg känns ännu mer passande. Visst, en viss rim-effekt går förlorad, men låten blir bara bättre!

Men jag ska nog ändå lyssna lite mer på Jens Lekman i år. Jag menar, hans röst är ju samma oavsett om han sjunger på svenska och engelska. Att kliva ur sin "comfort zone" (hihi) sägs ju vara bekvämt. Jag ska försöka kolla upp de nya låtarna. Ge hans andra skivor en chans och framförallt lyssna på When I Said I Wanted To Be Your Dog några gånger till.

Youtube finns såväl covers som liveversioner av "Jag tyckte hon sa lönnlöv". Maila om du vill ha mp3:an Jens släppte för snart tio år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar