söndag 9 november 2014

Vilka fem låtar ska Morrissey helst spela ikväll?

Egentligen gillar jag inte att hoppas på särskilda låtar inför en konsert. Förhoppningarna slår ju så sällan in, såvida det inte är en låt akten ifråga brukar spela live. Alltför ofta har jag ju dessutom kollat upp setlistor, men det har jag lyckats hålla mig ifrån den här gången. Och jag har ju inte sett Morrissey på mer än fem år. Klart jag ska göra en fem-i-topp på låtar jag helst vill höra. Kanske inte den mest genomtänkta fem-i-toppen jag gjort, jag vet ju att han kommer spela mer än fem låtar. Såvida inte någon fått för sig att släpa in ett gatukök i Falconer Salen. Nu drar jag till Köpenhamn.

1. Reader meet author
Min första favoritlåt med Moz och fortfarande en av de bästa. Jag kan inte förklara vad som är så bra med den låten, jag har försökt, när Borås Tidning ville porträttera några Boråsiska Moz-fan inför giget på Åhaga 2009. Uppenbarligen gick det inte så bra eftersom jag inte plockades med i reportaget. Lika bra var det.

2. I have forgiven Jesus
En av Morrisseys bästa låttitlar, och han har många. Tillråga på allt en fantastisk ballad.

3. Come back to Camden
Som om det inte vore nog med "I have forgiven Jesus" bjöd comebackskivan You are the quarry på två fantastiska ballader. Jag älskar vemodet i "Come back to Camden" nästan lika som högmodet i "I have forgiven Jesus".

4. The Bullfighter Dies
Moz <3 djurrättsalliansen. Egentligen en bagatell till låt. Men jag gillar den som tusan. Men ta med dragspelet ut på scen för guds skull, annars kan det kvitta.

5. The teachers are afraid of the pupils
För Jan Björklunds skull. Och för att det vore så kul att få höra Moz spela en elva minuter lång låt live. Å andra sidan brukar han ju göra ganska korta spelningar, så då skulle ju en betydande del av setlistan tas upp av en låt. Men inte för inte citerade jag "The teachers are afraid of the pupils" i min kandidatuppsats. Jag skulle gärna höra den live och är säker på att Janne B vore glad om han spelade den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar