söndag 2 november 2014

Tio skitbra skivor som saknas på Spotify

Insåg att jag skrivit flera gånger på sistone om bra låtar som inte funnits på Spotify. Det har varit singelbaksidor och liknande. Kände så att det var dags för ett helhetsgrepp om saken och kolla vilka album det är jag saknar mest på Spotify och där mina mp3:or fortfarande är livsviktiga. När jag inte spisar en och annan av dem på vinyl såklart. Varning för viss gnällighet nedan.

Peggy Lejonhjärta - Viskningar och rop
Denna poppärla vann popsjälars hjärtan över hela landet och sedan lämnade dessa hjärtan i djup sorg när den inte följdes upp av någon ny skiva och bandet somnade in. Bandets och skivans kultstatus har såklart bara ökat av detta. Eller vadå popsjälar? Viskningar och rop tycks gå lika bra hem hos oss vars musiksmak snarare drar åt det gubbrockiga hållet. Gitarristen Johan Persson ("snygg-Johan") spelar fortfarande med Lars Winnerbäck och trummisen Torbjörn Nilsson är sedan ett par år tillbaka en av Sveriges bästa och mest profilerade politiska journalister som kung av Tidskriften Fokus långa reportage. Och okej, bandet ligger på hyllan, men varför finns inte skivan på Spotify?

Karin Renberg - Farväl tristess
En sorgligt bortglömd skiva. Jag skrev häromåret om att Farväl Tristess är väl värd att kolla upp, sedan dess har jag själv grävt mej ner i skivan djupare än jag nånsin gjort tidigare. Låtar som "Kärleken vi skickade" och "Värm honom ljus" har jag lyssnat på massor i år och hade gärna delat med mej av dem.

Neil Young - Time Fades Away
Om Time Fades Away skrev jag i våras när "Fem skitbra men okända låtar med med Neil Young" listades. Skivan ligger visserligen i sin helhet på Youtube, men Neil vägrar fortfarande ge ut den igen och därför lyser den fortfarande med sin frånvaro.

Beatles - Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band
Min absoluta Beatlesfavorit sedan många år. Att Spotify saknar Beatlesmaterial överhuvudtaget måste ju bero på att det är otroligt dyrt med gravplats, eller vadå?

Blomgren - Kom sol, kom regn
Troublemakerssångarens soloalbum från 1995 har visserligen en och annan textrad som inte håller för tidens tand, samtidigt går det inte att komma ifrån att hans visrock är förbaskat njutbar för den som gillar Göteborg, Stefan Sundström eller The Pogues.

Traveling Wilburys - Traveling Wilburys, Volume 1
Om den här fantastiska skivan har jag skrivit ganska nyss. Visst, för egen del är det såklart en del av magin varit att jag bara haft den på LP, men det hade ju varit trevligt att lättare ha med låtarna på spellistor eller att kunna skicka sådana som "Handle with care", "Last night" och "Tweeter and the Monkey man" till andra.

Blue for Two - Blue for two eller Songs from a pale and bitter moon
Jag har ingen koll på hur bra annat Radium 226.05-material är representerat på Spotify, men att inget med Blue for Two utom den senaste skivan finns där är ju en smärre skandal.

Cosa Nostra - Eldar
Rankad som det 11:e bästa trallpunkalbumet av mej för snart ett och ett halvt år sedan och redan då frågade jag om det inte var dags för Rosa Honung att få upp den här på Spotify - kanske läser de inte Minnenas Motell?

Perssons Pack - Kärlek och dynamit
Packets tidiga skivor finns av någon anledning inte på Spotify. Tur en har samlingen Diamanter, trist för den som inte har det, och så trist ska ingen behöva ha det.

POST - Allt är bra nu
Några stekheta julidagar 2005 besökte jag Per Kj i Linköping. På Crazy Records hittade jag den här skivan för en femtilapp, när jag såg den kom att tänka på vad Michael skrivit i sina liner notes till en blandskiva jag fick ett halvår tidigare. "Kolla gärna upp POST, bandet där Loke är/varit basist". Sagt och gjort. Jag köpte skivan och den depraverade schlagergaragen visade sig vara väldigt väldigt bra. Eldkvarns "Konfettiregn" och Kents "Mannen i den vita hatten (16 år senare)" fick konkurrens av låtar som "Så många andra människor" och "Du kan säga det till mig". 2012 klämde POST till sist ut sig en ny skiva som finns på Spotify. De hade jobbat på skivan länge, några av låtarna laddade jag ner i demoversioner redan 2005. En variant av himlen är väl värd att lyssna på den med, men Allt är bra nu är bäst och den finns såklart inte på... just det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar