tisdag 8 april 2014

"But I'll know the time has come, to give what's mine"

Häromkvällen låg jag och hade lite svårt att somna. Surfade in på Sugar Mountain, sajten vars livsuppgift är att förse oss med all tänkbar statistik om Neil Youngs spelningar genom åren. I år har Neil Young gjort ett par akustiska solospelningar i USA. Ett par covers och en hel del klassisker har det blivit. Och så såg jag att han på ett par spelningar i Los Angeles nyligen spelat "Thrasher" live för första gången sedan 1978! Somnade säkert nynnandes på låten.

Det här är stort, "Thrasher!"

En sommarkväll någon vecka senare sitter jag framför stereon och lyssnar med stor spänning. Redan på andra låten "Thrasher" är jag fast. Munspelet som tjuter till, det vackra gitarrspelet och de inledande verserna är allt som behövs. Jag sitter med gåshud.

Neil Young & Crazy Horse återvänder till Europa i sommar. Någon spelning på Way Out West verkar det inte bli, däremot finns det en intressant lucka mellan spelningarna i Bergen, Norge 1 augusti och Lokeren, Belgien 5 augusti. Som av en händelse är det då Stockholm Music & Arts äger rum - och där har inga akter släppts än.

Jag hoppas Neil inser vikten av ett akustiskt set mitt i Crazy Horse-gnisslandet och spelar "Thrasher".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar