tisdag 17 december 2013

Tala till mej!

I morgon är det dags att se svensk rocks svar på dansbanden - evigt turnerande Eldkvarn - igen. Ofattbart nog är det ett år sedan jag såg bandet sist. Efter 2012 med sina tre Eldkvarnkonserter kände jag att ambitionsnivån var likadan för 2013...

Och visst försökte jag, men Ronneby i våras var en sån där konsert där man måste köpa mat för mer än vad biljettpriset gick på, Värnamo kikade jag på och tänkte mej en småstadskväll med Joakim men han kunde inte, till Sölvesborg och Borgholms slottsruin kom de när jag var på Roskildefestivalen, Ulricehamn förärades ett besök en av mina sista veckor i Karlskrona och nu under höstturnén hade jag hoppats på både Uddevalla och Skövde, men det ville sej liksom inte. Nu är det så äntligen dags igen! Första Eldkvarnkonserten på ett år och de har hunnit med ett par turnévändor sedan sist.

Jag är spänd på hur setlistan kommer se ut. Finns stommen från 2012 med "Pojkar, pojkar, pojkar", "Kungarna från Broadway", "Kärlekens tunga", "Ikväll", "Jag är det hjärta", "Fulla för kärlekens skull", "Vägen till paradiset" och "En liten kyss av dig" kvar?

Elgitarrduellerar Carla och Plura även i år?
Vilka låtar har tillkommit? Är det till sist dags att få höra sådana som "Huvudet högt", "Konfettiregn" och "Minnenas Motell" live? Att de bägge förstnämnda inte är självskrivna på varje Eldkvarnkonsert är ett mysterium. Och visst vore det en sällsam upplevelse att få höra självaste "Minnenas Motell" live, redan nu tror jag ju de sjunger om bloggen när jag lyssnar på låten hemma. Hur skulle det då inte kännas om jag stod i publiken?

Jag har undvikit allt av setlistor från hösten, annat än att jag läste någon tidningsrecension där jag förstod att "Vill inte förlora igen" finns med. Helt okej med mej, hoppas isåfall på ett smäktande saxofonsolo från den numer ganska stadige livemusikern Marcus Olsson. Bandet har inte släppt någon ny skiva på två år, det talar för en ganska blandad setlista med både gammalt och nytt. 

Skådeplatsen för morgondagens efterlängtade konsert är Trägårdsföreningen, för kanske första gången nånsin ser jag Eldkvarn i en lokal där det skulle passa att de spelade "Fula pojkar" samtidigt som de fula pojkarna längst fram brötade och spillde öl. Törs man hopppas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar