tisdag 5 november 2013

Lundell bjuder in till fest och jag kommer gärna

Ulf Lundell bjuder in till fest och att döma av inbjudan kommer det bli precis som vi vill ha det. En del tillställningar med Orminges stolthet har ju den senaste tiden tenderat att bli för långa, för tråkiga, för brötiga, för babbliga, men likväl med guldkorn gömda lite här och där. Den här inbjudan känns som ett betydligt säkrare kort, det blir kanske inte den allra bästa fest han bjudit in till, men den blir lyckad! Ni känner igen känslan.   

"Jag vill ha fest" är en upptempolåt med glad livsbejakande text, akustisk och elektrisk gitarr, framträdande klaviaturer, "shalalala"-stick, en vacker vän adresseras och mot slutet kommer ett saxofonsolo. Vi har hört det förut, och vi vet att vi gillar det. "Jag vill ha fest" är en låt i klassisk Lundellstil, tänk "Lycklig, lycklig", "Ute på vägen igen", "Förlorad värld", "Ut ikväll" och "Människa med människa". Detta är precis vad jag hoppades på. Det enda som är lite märkligt är att en sån här låt släpps som singel i november och inte om ett halvår.  


Men som alla vet består en fest med Ulf Lundell inte bara av "shalalala", ända sedan han bjöd in oss första gången för snart fyrti år sedan, har vemodet funnits där. Ni vet, de där som sätter sej i ett eget hörn på fester och pratar om livet över några glas. "En fyr i natten" är ingen ny "Jag saknar dej", men likväl en bra låt. Vemodig och drömsk på samma gång med en melodi som växer. Gissningsvis blir "En fyr i natten" den av låtarna som håller längst, det man kommer ihåg bäst från kvällen även om det inte var roligaste ögonblicket just då.   

Nu blir jag sugen på att komma på den där festen. "Jag vill ha fest" och "En fyr i natten" är ett starkt styrkebesked från Trunk, kanske blir skivan den fullträff jag spekulerade om?  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar