tisdag 10 september 2013

Manic Street Preachers - bandet jag aldrig kommer se live?

I slutet av nittitalet var Manic Street Preachers på alla läppar - själv förstod jag inte alls hypen även ifall "If you tolerate this your childen will be next" visserligen var bättre än det mesta andra som visade på MTV i skolans cafeteria. De bokades till Hultsfredsfestivalen 1999, själv nöjde jag mej med att bogsera dit en vän som inte kunde förflytta sej för egen maskin men ändå ville se bandet. Jag fick dessutom känna hur marken skakade under "If you tolerate this" den där fredagskvällen i Hultsfreds folkpark. Sen var jag nöjd och gick vidare.

För min del kom upptäckten våren året efter. Vännen Per spelade "Motorcycle emptiness" högt under en bilfärd och till sist förstod jag. Det var nog även då jag la mej till med vanan att kalla Manics för ett punkigare U2. Det närmsta året lyssnade jag en hel del på Generation terrorists, The Holy Bible och skivan som kom 2001, Know your enemy. De bokades till Hultsfred igen och jag såg massor fram emot spelningen - nu var jag ju rejält inlyssnad! Det året kom jag sentomsider inte iväg till festivalen.

På hösten skulle de komma tillbaka till Sverige och jag och Per hade biljetter till Lisebergshallen. Spelningen ställdes in.

2007 bokades Manics till Hultsfredsfestivalen för fjärde gången (de spelade 1993 oxå), själv hade jag inte råd att åka och dessutom hade kanske intresset för såväl Hultsfred som bandet ifråga svalnat. Men jag noterade att de bokats och frågade mej ifall jag aldrig skulle se bandet live? Fast sanningen att jag säga så har jag än idag inte lyssnat på något material senare än Know your enemy.

Nästa vecka släpper bandet ny skiva, vem vet vad framtiden bjuder på? Klart jag skulle se dem om vi kom till samma festival eller de kom till Götet, även ifall jag tror Lisebergshallen skulle vara för stor för dem idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar