söndag 22 september 2013

De fem bästa höstlåtarna (minus Eldkvarn)

Idag är det höstdagjämning. Från och med idag blir dagen kortare än natten och det blir bara mörkare i sisådär tre månader till. Hur jävla kul det är går naturligtvis att ifrågasätta. Men det finns ju mycket bra musik som handlar om hösten. 1 september listade jag Eldkvarns fem bästa höstlåtar och nu är det dags att lista de fem bästa höstlåtarna borträknat Eldkvarn, och för enkelhetens skull låter jag det räcka med svenskspråkiga låtar. Men när jag tänker efter så är alla fem låtarna ungefär lika bra, de är ettor allesammans och därför uteblir numreringen. Det blev visst bara vemodiga låtar, kanske inte konstigt såhär om höstdagjämningen.

John Holm - Den öde stranden
"Den öde stranden" har en ganska kortfattad och karg text, där första raden säger allt: "Sommaren dör, det är därför jag är ledsen ikväll". John Holm är doldisen som hyllas av många svenska artister med efternamn, Per Gessle och Ulf Lundell talar om honom med beundran och har bägge spelat in covers på honom. Den raspiga och lite veka rösten är en röst för hösten.      

Blomgren - Höst
 Av alla låtar som kan skrivas om den göteborgska hösten och den göteborgska myten är den här en av de bästa, "skummet yr vid Vinga fyr, det är höst i Göteborg". Men fiskebåtarna lägger ändå ut trots den obarmhärtiga hösten. Låten är göteborgsk i kvadrat. Troublemakerssångaren soloskiva finns inte på Spotify, men kan laddas ner på Secondclasskids.

Ulf Lundell - Aldrig så ensam
Egentligen är det väl hugget som stucket ifall "Aldrig så ensam" eller "Jag saknar dej" som är Lundells bästa höstlåt, och han har för den delen ännu fler låtar om hösten. Men just nu är jag väldigt svag för "Aldrig så ensam" och framförallt  första versen.

Nu faller regn på löv
Nu faller löv från gren
Nu skymmer det mitt på dan
Det mörknar på stadens scen
I parken där ungarna lekte
och jagade runt hela dan
där krattar man undan sommaren
Hösten har kommit till stan


Där krattar man undan sommaren! Det räcker så. Låten är minst sagt vemodig och passar väl in på den sorgliga "skilsmässoskivan" Den vassa eggen. Än idag står sej låten starkt när den framförs live, jag hörde den senast förra hösten på konserthuset i Göteborg. Janne Bark briljerade på akustisk sologitarr.


Lars Winnerbäck - Elegi
Winnerbäck använder gärna hösten som fond för sina låtar, men frågan är hur mycket höst en låt som "Söndermarken" egentligen handlar om trots att den börjar "klockan fyra i oktober"? "Över gränsen" innehåller en av de finaste höstbeskrivningarna jag hört, "nu i september börjar en annan typ av vår". Men likväl känns hösten mer som fond än innehåll i dessa låtar. Då känns "Höst på min planet" mer passande ("ett skådespel i höstlövs dans"), men allra bästa höstlåten är förmodligen "Elegi". Denna dunderhit som än idag, nio år efter releasen, tycks självskriven på Winnerbäcks konserter. Här är det höst och sorg över ett missfall på en och samma gång, en rätt skoningslös låt med fantastiska formuleringar och en lysande melodi. 

Loke Nyberg - Melankolia stad
En ordrik text om allt elände som man kan se med hösten - här finns inga vackra höstbilder om löv eller svampplockning utan bara dyster misär. Men jag vill minnas att Lokes formuleringskonst lockade fram ett och annat skratt på spelningen i Karlskrona i våras.

1 kommentar: