tisdag 6 augusti 2013

Vi satt och chattade i natten och talade om Platon

- Missa inte "Den gröna sfinxen"!

Jag satt hemma hos min dåvarande flickvän en lördagskväll i början av 2001, egentligen skulle jag ha pluggat till ett matteprov, jag hade ratat utgång för att sitta hemma och plugga men istället satt jag och laddade ner Kjell Höglund-mp3:or på Napster. Jag hittade en som hade en hel massa Höglund, hen var online och vi började chatta. Det var så jag upptäckte "Den gröna sfinxen".

Så kom det sej att jag bland tjugutalet nedladdade mp3:or prioriterade att lyssna på historien om tavlan med den gröna sfinxen. Jag hörde om det nattliga samtalet med Platon, hur de undvek att nämna tavlan med den gröna sfinxen och om hur tavlan till sist slutade som brasved. "Den gröna sfinxen" var med på åtskilliga bussblandband de närmsta månaderna och än idag kan jag ibland tänka på eviga bussresor mellan Borås och Tranemo när jag lyssnar på låten. Den var en av ett tiotal låtar som var nära att komma med på femteplatsen på min fem-i-topp-lista över Kjell Höglunds bästa låtar.

"Den gröna sfinxen" är från Kjell Höglunds andra skiva Blomstertid som kom redan 1972 och låten innehåller de för honom så typiska beståndsdelarna Egyptisk mytologi, historiska referenser och lite vanligt hederligt flum. Det är en av Kjells okända pärlor, den har aldrig funnits med på någon samlingsskiva och först när Kjells diskografi åkte upp på The Pirate Bay blev den möjlig att lätt att komma över. Den är värd en större publik, missa den inte. Klicka på Spotifylänken ovan, kika på nån annan streamingtjänst, gå in på piratbukten, leta i din skivhandel (lycka till) eller fråga dina vänner...

Välj själv, men missa inte låten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar