onsdag 3 april 2013

Minnen från Hultsfred del fyra: Ännu fler konserter

Jag fortsätter att minnas Hultsfredsfestivalen. Läs gärna andra bloggningar om min gamla favoritfestival.

Mikael Wiehe, Pampas 2000
Efter att tidigare ha missat hans solomaterial hade jag under våren hade lyssnat flitigt på såväl samlingen 30 sånger 1971-1992 som de två senaste albumen Sevilla och En sång till modet och såg väldigt mycket fram emot Hultsfredsspelningen. Det blev en mysig och trevlig förmiddagsspelning på festivalens sista dag. Nästan hela publiken satt ner och verkade trivas förträffligt med att höra den då 54-årige Wiehe spela låtar om mod, Guillermo Marques Jara och Björn Afzelius. De här åren i början av 00-talet hade han dessutom ett förträffligt rockband bakom sig som doftade The Band och Neil Young i dennes mer rockiga stunder. Hultsfredsspelningen 2000 ska även vara en av mycket få gånger Wiehe uppträtt i solglasögon.

Union Carbide Productions, Pampas 2003
Mot slutet av konserten tittade jag på klockan. Hade det verkligen gått nästan en timma och trekvart?! De hade ju nyss börjat. Får verkligen festivalspelningar pågå så länge? Union Carbide återförenades för just den här spelningen på Hultsfredsfestivalen. Det säger väl något om Hultsfreds status för tio år sedan. Visst, Björn Olsson var inte med och det märktes att flera av medlemmarna inte stått på scen på tio år, men det var så sjukt bra.

The Killers med gäster, Teaterladan 2004
Ja, The Killers. På den tiden hade de ännu inte fått byta namn, nu heter de Club Killers. Jag satt och läste om bandet i programbladet och det lät ju intressant! Jag vet inte om det var Stefan Sundström och Magnus Carlson som väckte min nyfikenhet, men det känns inte omöjligt.

Fast var det här egentligen något för mej? Vad tusan var Rocksteady liksom? Men på en festival ska man ju passa på att se okända namn. De spelade som synes som ett av de sista banden på lördagskvällen. Jag gick dit själv och det tog inte lång tid innan jag försökte dansa! För första gången nånsin försökte jag röra mej rytmiskt till musik. Det måste sett förjäkla kul ut. Men testa själv att stå till när Club Killers spelar, det går inte!

Håkan Hellström, Hawaii 2005
Två års väntan var över. Efter Kalasturnén 2003 ville jag se Håkan Hellström igen och när han släppte sin bästa skiva någonsin den våren så fanns det ju inget att tveka på. "Jag har varit i alla städer", "Brännö serenad", "En midsommarnattsdröm", "Dom kommer kliva på dig", "Hurricane Gilbert"... Jag såg Håkan Hellström tre gånger den sommaren men inget var så bra som Hultsfredsspelningen!

Allram Eests jubileumskavalkad, Hawaii 2005
Har ni varit med om att en eftermiddag sitta i gassande sol, bakfull, med alldeles för mycket solbränna och därmed svart munkjacka på sig, samtidigt som ni tittar på en populär barnprogramsfigur? Inte? Tjugo05 firade Hultsfredsfestivalen tjugu år (och passade på att för första gången slå 30000 besökare-vallen). Naturligtvis skulle tjuguårsfirandet uppmärksammas. Tillsammans med Thåströms kompband från turnéerna kring millenieskiftet höll Allram Eest, känd från teve, i en jubileumskavalkad. Artister turades om att gästa samtidigt som Allram var värd med den äran. Visste ni att det var Allram som en gång startat Hultsfredsfestivalen, sen visade det sig att han faktiskt även var född på Hultsfredsfestivlen ute i ett tält på campingen och till kvällen skulle Howlin Allram spela med sitt band The Hives (bild på The Hives med Howlin Pelles ansikte utbytt mot Allrams). Det var precis så bra och kul som det låter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar