måndag 11 mars 2013

"Det knäpper och brusar på vissa partier, det låter analogt och väldigt levande"

En av mina favoritartister, men som alldeles för få hört talas om, är den forne sångaren i Tuk Tuk Rally. Roger Karlsson! Häromveckan skickade Beat Butchers en låt från hans kommande skiva Tecken och spår. Låten bara växte och växte för varje genomlyssning. Alltså dags för ännu en intervju på Minnenas Motell.
 

Jag har än så länge bara hört "Folket under broarna" från nya skivan. Hur skulle du beskriva skivan?
Tecken och spår är inspelad i en by utanför Sundsvall av Johan Dereborn som jag tidigare spelat med några gånger men aldrig anlitat som tekniker och producent. Johan och jag bestämde oss för att inte repa med bandet innan utan jag presenterade låtarna direkt i studion, vi "kände" på dem en kvart och sen spelade vi in. Vi ville på detta sätt utmana musikerna och få det mer spontant och förutsättningslöst. Vi kunde spela in med hela bandet samtidigt, på två av låtarna behöll vi "slasksången" (stödsången till de instrumentala grunderna). Det knäpper och brusar på vissa partier, det låter analogt och väldigt levande, tycker jag.

På Kompledigt förra året spelade du Tuk Tuk Rally-covern "Luftballong", brukar du spela Tuk Tuk-covers? Brukar publiken ropa efter det?
Det händer ganska ofta att folk önskar Tuk Tuk-låtar. Jag har aldrig spelat nån annan låt än Luftballong. Den framförs inte av nostalgiskäl utan för att det är en låt som fortfarande håller måttet och tillför nåt.

Mitt intryck är att du ofta skriver rätt så självbiografiskt, jag tänker på låtar som "De sylvassa taggarna" och "Som om ingenting hade hänt", eller läser jag in för mycket i dem?
Alla mina låtar är mer eller mindre självbiografiska, mycket mer nu än under Tuk Tuk-tiden. Det beror kanske på ett rikare förråd av livserfarenheter men framför allt på att jag tycker att det är roligare att skriva texter idag, att berätta historier.

Du hade ett decennielångt uppehåll med skivsläpp mellan Veckans babe och Indiansommar, vad gjorde du under den tiden?
Jag utbildade mig på Lärarhögskolan, tog körkort, gifte mig, skaffade barn... osv. Trodde att jag gjort mitt inom musiken. Sen ringde Johan Johansson en dag och övertalade mig att göra en spelning på Nalen i Stockholm. Då upptäckte jag att det inte var nån musikalisk sidosysselsättning jag pysslat med utan ett oundvikligt livsprojekt!

Vi är några vänner som brukar åka till Roskildefestivalen ihop och och bland oss har Tuk Tuk-låten "Stjärnorna" fått kultstatus, var du mycket på Roskilde förr om åren?
Jag var på Roskildefestivalen regelbundet mellan 1985-90. Därifrån har jag många lustiga och olustiga minnen. Kul att låten lever vidare!

Ska du ut och spela mycket nu i vår och sommar?
Jag har en del spelningar inbokade i vår och sommar. Förhoppningsvis utökas spelplanen nu då plattan kommer. Vi startar med en releasehelg i Stockholm och Eskilstuna 12-13 april.

Tack för svaren, Roger. Lycka till med nya skivan och spelningarna. 
Avslutningsvis en lista med några favoriter för den nyfikne. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar