onsdag 19 december 2012

Minnen på decemberförmiddagen

Häromdagen var det tolv år sedan. Håkan Hellström på legendariska Kashmir, Trädgårn, Borås. Biljetten kostade 100 kronor. Hans första turné, Timo Räisinen var fortfarande med i bandet och Magnus Carlson körade och blåste trumpet. Jag gillade egentligen inte Håkan särskilt mycket, men alla andra skulle ju dit. Konserten satte inte speciellt mycket spår i mitt minne heller. Då är ett betydligt starkare minne hur alla punkarna från Götet började poga till "Känn ingen sorg för mig Göteborg" på inflyttningsfesten ett halvår senare.

Själv var jag ännu inte gjord för Håkan Hellström, inte redo för dåliga gator, prinsessan Eva och dimmiga dagar. Inte heller hade jag ännu ställt mej frågan om var i Vasaparken kärlekslunden egentligen låg.

Vi hoppar fram till Kalasturnén 2003. Jag gick dit för att se Lars Winnerbäck, Marit Bergman och Magnus Carlson. Men konserten jag inte kunde sluta tänka på efteråt var Håkan Hellströms. Han som pekade ut Gullbergs Kaj från scenen på Frihamnspiren. Den hösten hade jag med "Nu kan du få mig så lätt", "Fulaste flickan i världen" och ett par låtar till på mina bussblandband. Och när Ett kolikbarns bekännelser kom några år senare föll jag pladask. Det är fortfarande en av de bästa skivorna någonsin.

7 kommentarer:

  1. Minns när vi för ett tag sedan diskuterade hur många Hellström-konserter man varit på, och jag kom på att jag glömde en då! Jag såg ju honom i Gisleparken av alla ställen, i mars 2005 med Harry och Mattis. Så... fem gånger blir det nog för mig då. Kalas 2003, Gislaved 2005, Hultsfred 2005, Arvika 2008 och Liseberg 2011. Du slår mig i antalet gånger, jag vet! Men år 2000 var jag 12 år ;)

    SvaraRadera
  2. Jag har några års försprång kanske ;) Fast Kalas 2003 var ju bara min andra Håkan-konsert. Gisleparken låter tufft!

    SvaraRadera
  3. Vad var det för inflyttningsfest och vilka var punkarna ifrån Götet?

    SvaraRadera
  4. Min och Js. Punkarna från Götet var sådana som du, Peter och Hutte :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket kaotiskt gäng, de borde inte fått lämna sina hem denna dag ;)

      Radera
  5. Roligt att vi fastnade för Håkan på samma konsert! För min del var det min första konsert med honom på frihamnspiren 2003. Hade bara lyssnat lite grann på honom innan och var mest där för att se Lars Winnerbäck, men efter den spelningen var jag verkligen såld.

    SvaraRadera